438: Archief van Budgethoudersvereniging Inclusie Vlaanderen (BUDIV)

Het omvat min of meer het gehele archief van BUDIV (2001-2007), samen met materiaal van de opvolger en aanverwante verenigingen. De boekhoudkundige stukken werden echter terugbezorgd aan de vereniging, aangezien dit normaliter niet door ons bewaard wordt. Eerder heeft het Amsab het archief van BOL v...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Reference code:438
Level of description:archief
By: Budgethoudersvereniging Inclusie Vlaanderen (BUDIV)
Date:1994-2007
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Het omvat min of meer het gehele archief van BUDIV (2001-2007), samen met materiaal van de opvolger en aanverwante verenigingen. De boekhoudkundige stukken werden echter terugbezorgd aan de vereniging, aangezien dit normaliter niet door ons bewaard wordt. Eerder heeft het Amsab het archief van BOL vzw gekregen (en reeds verwerkt, zie stortingslijst 384)Het archief (1994-2007) bevat 93 nummers opgeborgen in 12 dozen (1,32 lopende meter). Het bevat ondermeer de jaarverslagen (2002-2006), verslagen van de raad van bestuur, alsook verslagen van BOL vzw. Daarnaast omvat het verschillende dossiers betreffende PAB wetgeving, vormingsavonden en aanverwante zaken.
Date:1994-2007
Physical description:[1,32 strekkende meter]
Notes:[Dit archief is eind december 2008 overgebracht via de vzw BOL-BUDIV.]
***********
Biografie: De Budgethoudersvereniging Inclusie Vlaanderen (BUDIV) werd opgericht op 21 mei 2001 als een aparte vzw vanuit de Vereniging voor Hulp aan Verstandelijk Gehandicapten (VVHVG). Begin jaren negentig ijverden in Vlaanderen twee verenigingen voor de regularisering van een nieuwe zorgvorm, het Persoonlijk Assistentiebudget (PAB), met name “Independent Living Vlaanderen” en de “Vlaamse Vereniging voor Hulp aan Verstandelijk Gehandicapten” (VVHVG). Dit Persoonlijk Assistentiebudget was erop gericht om mensen met een handicap meer autonomie en beschikkingsrecht te geven en het mogelijk te maken om in hun eigen thuismilieu te (blijven) wonen. In 1997 werd een eerste experiment opgestart door het Vlaams Fonds (VF). Deze eerste poging was enkel gericht op personen met een fysieke handicap. De VVHVG wou de PAB echter ook beschikbaar maken voor mensen met een mentale handicap. In de zomer van 1999 kwam er dan ook een eerste experimentele PAB voor mentaal gehandicapten. Op 15 december 2000 werd het PAB goedgekeurd door de Vlaamse regering door middel van haar besluit dat in werking trad op 1 januari 2001. In datzelfde jaar werd door enkele budgethouders van het VVHVG de budgethoudersvereniging Inclusie Vlaanderen opgericht. In de statuten van 19 juni 2001 verduidelijkte de vereniging zijn doelstellingen. Hun objectief was om “personen met een handicap en/of hun wettelijke vertegenwoordigers, houders of kandidaat-houders van een persoonlijk assistentiebudget of een budget in het kader van een persoonsgebonden financiering, te ondersteunen in alle aspecten van het budgethoudersschap”. De maatschappelijke zetel was gevestigd in het Brussels Gewest, de administratieve zetel in Vlaams-Brabant. (B.S. 28 juni 2001) De manier waarop men te werk ging, was in de eerste plaats informatie verschaffen aan aanvragers en gebruikers door middel van vormings- of informatieavonden. Men hechtte veel belang aan de individuele benadering en ondersteuning van elke (kandidaat)budgethouder. De kerntaken van de vereniging waren: - De publieke opinie informeren en sensibiliseren omtrent de mogelijkheden en de zin van persoonlijke budgetten voor personen met een handicap. - De belangen van haar leden verdedigen bij de overheid, bij het Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap, bij de zorgverstrekkers en bij de diverse instanties betrokken bij het budgethoudersschap. - Organiseren van vormingsbijeenkomsten voor haar leden omtrent de opdrachten en verplichtingen met betrekking tot het budgethouderschap en het werkgeversschap. - Adviseren en informeren van haar leden via haar secretariaat en via het tijdschrift “de PAB-flash”. In de loop van de jaren onderging de benaming van de vereniging nog enkele wijzigingen. In 2005 stapte men van de naam ‘Budgethoudersvereniging Inclusie Vlaanderen vzw’ over naar ‘BUDIV-Budgethoudersvereniging Inclusie Vlaanderen vzw’. In 2006 maakte men daar kortweg BUDIV vzw van. Op 17 juli 2006 werd er een verregaande samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen Budgethoudersvereniging Onafhankelijk Leven (BOL) en BUDIV. Concreet betekende dit dat het ledenbestand van BUDIV overgeheveld werd naar BOL en dat alle activiteiten van dan af gezamenlijk naar buiten werden gebracht. In 2007 kwam men overeen verder te fusioneren tot één vereniging. De reden hiervoor was dat men samen wou ijveren voor minstens één sterke budgethoudersvereniging die toegankelijk is voor alle doelgroepen met een beperking. De naam voor deze ‘nieuwe’ vereniging zou BOL-BUDIV vzw worden. Op de algemene vergadering van 16 juni 2007 werd de fusie bekrachtigd. In feite ging het om een opslorping van BUDIV vzw door BOL vzw. Begin 2007 waren alle professionele activiteiten in de praktijk al overgeheveld naar BOL, met uitzondering van de personeelsadministratie en de financiële administratie. De personeelsadministratie werd afgesloten op 30 juni 2007. Men moest echter wachten op de goedkeuring van het nieuwe PAB-uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering, vooraleer een fusie tussen twee budgethoudersverenigingen mogelijk was. Op 20 juli 2007 is de goedkeuring van dit uitvoeringsbesluit er gekomen. Op 2 december werd het officieel fusievoorstel gedaan en op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2007 werd de fusie door beide vzw’s goedgekeurd en aanvaard met de ‘oprichting’ van BOL-BUDIV tot gevolg.