494/00010: Dossier betreffende de verlenging van de duur van de vennootschap en de daarmee gepaard gaande wijziging van de statuten
Saved in:
Raadpleegbaarheid: | Het archief is raadpleegbaar mits toestemming van de dienstdoende archivaris. |
---|---|
Reference code: | 494/00010 |
Level of description: | stuk |
By: | |
Date: | 1979-1980 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Date: | 1979-1980 |
---|---|
Physical description: | [1 omslag] |
Notes: | Biografie: Het Transport werd opgericht in 1919 voor een termijn van 30 jaar. Nadat die termijn was verlopen, werd de vennootschap heropgericht onder dezelfde naam. Het Transport was gelieerd aan de Belgische Transportarbeidersbond (BTB) en had als doel ‘de uitbating van roerende en onroerende goederen’. Alle bestuursleden hadden een actieve functie bij de BTB en de onroerende goederen in eigendom boden onderdak aan de verschillende geledingen van de vakbond. De panden lagen aan de Paardenmarkt 6 (het pand daar gaf ook uit op de Vekestraat) en in de Lamorinièrestraat 238-240. In 1953 verlieten het ABVV, de Algemene Centrale en de Bediendenbond hun kantoren in de gebouwen van Het Transport op de Paardenmarkt. Het centraal bureau van de BTB verhuisde in hetzelfde jaar van de Lamorinièrestraat naar de Paardenmarkt. De eigendommen in de Lamorinièrestraat werden verkocht en er werd besloten een nieuwbouw op te trekken op de Paardenmarkt. Die werd vanaf toen in zijn geheel exclusief verhuurd aan de BTB. De nieuwbouw werd in fases verwezenlijkt in de periode 1954-1958. Het gebouwencomplex werd in 1962 en later nogmaals in 1973 uitgebreid met de aankoop van gebouwen in de Vekestraat. Die werden gesloopt om plaats te maken voor parkeergelegenheid. Nog in 1962 werd bij de statutenwijziging de band met de BTB expliciet opgenomen in de statuten: ‘De vennootschap heeft voor doel de uitbating van roerende en onroerende goederen, doch meer bepaald het verhuren van onroerende goederen aan de Belgische Transportarbeidersbond en aan anderen, alsmede alle bewerkingen welke de arbeiders aanbelangen die zich bezighouden met personen- of goederentransport, […].’ Toen de tweede termijn van dertig jaar in 1980 verlopen was, werd de duur van de vennootschap opnieuw verlengd. |