012/4.2/00218: Gelegenheidsdrukwerk, cataloog, foto, knipsels en affiche betreffende het 16de fotosalon: Kortrijk, Parijs, Antwerpen, Brussel, Kortrijk, Tsechoslovakije, Wenen, Gent, Brugge, GVAK J., Maine, Canada, Joegoslavië, Washington
Saved in:
Raadpleegbaarheid: | raadpleegbaar mits toestemming van de verantwoordelijke archivaris |
---|---|
Reference code: | 012/4.2/00218 |
Level of description: | stuk |
By: | |
Date: | 1938-1938 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Date: | 1938 |
---|---|
Physical description: | [1 omslag] |
Notes: | Biografie: De fotoclub Vooruit werd gesticht op 14 oktober 1922, vermoedelijk onder impuls van Eduard Anseele. Zij was de eerste socialistische fotoclub in Vlaanderen. Oorspronkelijk luidde de naam Socialistische Photoclub Gent; de naam Vooruit werd later ingevoerd. De club kende al snel succes en haar ledenaantal groeide snel. De fotoclub Vooruit bracht haar arbeidersleden de beginselen en technieken van de fotografie bij en organiseerde uitstappen, net als de meer exclusieve, niet op arbeiders gerichte fotoclubs zoals Lux Nova. Vooruit hield ook een jaarlijks fotosalon met een prijskamp. Tot slot was er een aankoopbureel waar de leden hun producten tegen een lage prijs konden kopen en gespecialiseerde boeken en tijdschriften konden inkijken. Hoewel de leden van de fotoclub tot de Belgische Werkliedenpartij (BWP) moesten behoren, werd er weinig aandacht besteed aan sociale thema’s of aan het propageren van het socialistische gedachtegoed. Men was al tevreden dat het fotoapparaat en de fototechniek eindelijk binnen het bereik van de arbeiders waren gekomen en men week dan ook weinig af van de visie op fotografie die door de Association Belge de Photographie (ABP) werd bepaald. Fotografie werd in fotoclub Vooruit in de eerste plaats beschouwd als een vrijetijdsbesteding, op het fotograferen van de 1 meistoet of van de kandidaten bij de verkiezingen na. De sociale thematiek bleek wel een rol te spelen bij de bekroonde werken in de jaarlijkse prijskamp Anseele. In 1932 sloot fotoclub Vooruit aan bij de Federatie van Arbeidersfotokringen (FAF) die een koepel vormde voor alle fotoclubs die op dat ogenblik bestonden. Het waren vooral fotokringen uit het Antwerpse. De rivaliteit tussen Gent en Antwerpen zorgde ervoor dat fotoclub Vooruit in 1935 ontslag nam uit de FAF. Vooruit voelde zich benadeeld tegenover de Antwerpse fotoclubs en vond dat haar werk niet genoeg aan bod kwam in de federale fotosalons. Vermoedelijk speelde mee dat fotoclub Vooruit in de jaren 1930 een modernere weg was ingeslagen dan het traditionele schoonheidsideaal dat binnen de FAF bleef heersen. Toen de FAF op een van haar salons werk van Oostenrijkse en Italiaanse fotografen tentoonstelde (beide landen op dat moment onder een fascistisch regime), nam fotoclub Vooruit haar ontslag uit de FAF. De aansluiting met de ‘moderne kunst’ in de fotografie vertaalde zich in 1932 in het eerste Internationale Fotosalon in het feestlokaal Vooruit. Daarmee probeerde de club aan te sluiten bij wat er op dat ogenblik internationaal op het vlak van fotografie gebeurde. Toen de Duitse bezetter in 1940 het feestlokaal Vooruit bezette, moest de fotoclub haar werking sterk verminderen. Na de oorlog keerde de fotoclub snel terug naar haar oude werkingspatronen. Al in 1947 werd er een nieuwe internationale tentoonstelling gehouden. Dit bleef een jaarlijks terugkerende traditie met deelnemers uit tal van landen. Halfweg de jaren 1960 bleek fotoclub Vooruit in moeilijkheden te komen. Jongeren bleken geen interesse meer te hebben voor een fotoclub die gebonden was aan een politieke strekking en de geëngageerde fotografen organiseerden zich langs andere kanalen. Binnen de fotoclub waren geen tendenzen tot vernieuwing merkbaar. Er kwam ook steeds minder financiële en materiële steun van de socialistische beweging, ondanks de inzet van enkele leden om zoveel mogelijk socialistische activiteiten en gebouwen te fotograferen. In 1974 vond het laatste Internationaal Fotosalon plaats; de financiële moeilijkheden maakten daarna een dergelijk salon onmogelijk. Er volgde een breuk tussen bestuursleden die een expliciet socialistische fotoclub wilden behouden en zij die een gewone fotoclub wilden. De eerste strekking won het dispuut, maar in 1994 werd de fotoclub uiteindelijk opgedoekt. |