566: Archief van Federatie van Arbeiders Foto- en Kinokringen (FAFK)
Voornamelijk het secretariaatsarchief.
Saved in:
Raadpleegbaarheid: | Het archief is raadpleegbaar mits toestemming van de dienstdoende archivaris. |
---|---|
Reference code: | 566 |
Level of description: | archief |
By: | |
Date: | 1982-2005 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Voornamelijk het secretariaatsarchief. |
---|---|
Date: | 1982-2005 |
Physical description: | [0,66 strekkende meter] |
Notes: | Biografie: Tijdens het interbellum ontstond in kringen van de socialistische vrijetijdsbeweging ATB-De Natuurvrienden verschillende fotoclubs, in navolging van de Duitse ‘Arbeiterfotografen’. In 1930 verenigden ze zich in de Federatie van Arbeiders Fotografen (FAF). De leden hadden een voorliefde voor natuurwandelingen en fotografie, doch de sociale en politieke diepgang van de Duitse Arbeiterfotografen ontbrak (en van een werkelijke beïnvloeding of structurele contacten lijkt dan ook weinig/geen sprake). In de Jaren 1950 vormden de iets meer dan 40 kringen van de FAF, overwegend in de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen, de Federatie van Arbeiders Foto- en Kinokringen (FAFK), waarvan Jos Polak tot 2000 de bezieler en centrale figuur was. Er werd een gelijknamig tijdschrift -FAFK- uitgegeven dat ongeveer 25 jaar lang verscheen. De toonaangevende kringen voor wat betreft (sociaal-kritische) fotografie waren Vooruit in Gent (tot ongeveer 1975) en het Demoteam in Antwerpen (van ongeveer 1980 tot ongeveer 1998). In 2001 ging de FAFK op in het Centrum voor Beeldexpressie (CvB), samen met de katholieke Vlaamse Federatie van Fotokringen (VFF) en de Nederlandstalige Amateurcineasten van België. De FAFK-strekking binnen het CvB werd al snel overvleugeld door de andere federaties die fotografie meer als ontspanning beschouwden. Sociale fotografie bleef daarna beperkt tot enkele uitzonderingen en de enkele clubs die overbleven van de FAFK; de fotogroepen Brandpunt 23 (Antwerpen), Anders 23 (Temse) en Fixatief (Gent). |