618: Archief van Fietsontlastingsfonds

Het archief van Fofo is opvallend volledig. Het bevat tevens archief over de werking in de toezichtscommissie van het Globaal Structuurplan Antwerpen -themagroep verkeer en vervoer, waarvan Walter Resseler lid was. Fofo was hierin niet rechtstreeks vertegenwoordigd, maar was op deze manier toch onr...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Raadpleegbaarheid:Het archief is toegankelijk mits toestemming van de dienstdoende archivaris.
Reference code:618
Level of description:archief
By: Fietsontlastingsfonds
Date:1984-1987
Online access: https://hdl.handle.net/10796/CBB55C33-4A59-49A3-8B11-B9EE6B0187C7?locatt=view:level2
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Het archief van Fofo is opvallend volledig. Het bevat tevens archief over de werking in de toezichtscommissie van het Globaal Structuurplan Antwerpen -themagroep verkeer en vervoer, waarvan Walter Resseler lid was. Fofo was hierin niet rechtstreeks vertegenwoordigd, maar was op deze manier toch onrechtstreeks betrokken en steeds op de hoogte van de gang van zaken.
Date:1984-1987
Physical description:[0,11 strekkende meter]
Notes:[Walter Resseler gaf zijn archief met stukjes en beetjes in bewaring bij Amsab-ISG over de periode 2000-2010. Hij bracht alles zelf met de bakfiets. Het uitgebreide archief van Dries Jageneau vond ook via Walter Resseler een onderkomen bij Amsab-ISG, na diens overlijden. Paul Van Dyck gaf zijn archief in bewaring bij Amsab-ISG in 2008.]
***********
Biografie: Het Fietsontlastingsfonds (Fofo) werd eind 1984 opgericht door Paul Blondeel, Walter Resseler en Leo Wolfs. Het Fonds propageerde openlijk het principieel weigeren de provinciale fietstaks te betalen. Hiertoe werd het tijdschrift Fofo-flitsen uitgegeven, affiches en stickers verspreid, perscommuniqués uitgegeven,… Er werden ook een aantal kleine acties gevoerd om meer ruchtbaarheid te geven aan het initiatief. Het belangrijkste strijdmiddel was natuurlijk de effectieve weigering de fietstaks te betalen. Om zich in te dekken storten de deelnemers 9 frank op rekening van de belastingen en 91 frank in het solidariteitsfonds. Dit als aanklacht tegen het feit dat van de 100 frank te betalen fietstaks slechts 9% effectief besteed werd aan voorzieningen voor zwakke weggebruikers. Uit het fietsontlastingsfonds konden dan eventuele boetes van de deelnemers betaald worden. Er werd zelfs een open brief gestuurd aan de Ontvanger der Directe Belastingen waarin deze motivatie uiteengezet werd, mét daarbij een weigerlijst met de namen van 90 personen. Op het hoogtepunt van de actie waren er ruim 200 betalende deelnemers. Hoewel de actie landelijk bedoeld was werd nooit de nationale maar enkel de regionale pers gehaald, dit omdat het een ‘provinciale’ fietstaks was. Hierdoor was 98 % van de deelnemers Antwerpenaar. Na anderhalf jaar actie haalde het Fietsontlastingsfonds zijn slag thuis: op 2 september 1986 maakte de BRT en de pers de afschaffing van de fietstaks in de provincie Antwerpen bekend, met ingang vanaf 1 januari 1987. Dit verrassende resultaat stelde de deelnemers aan Fofo natuurlijk wel voor het blok. Want hoe moest het nu verder met de organisatie? Een kleine kern van Fofo-ers vond dat de afschaffing van de fietstaks een pyrrusoverwinning was. Het doel was immers geweest te bekomen dat geïnvesteerd werd in fietsinfrastructuur. Daarom werd besloten door te gaan op het elan, zij het uitsluitend als Antwerpse groep, onder de naam Fietsoverleg Antwerpen (FOA).
***********
Archiefgeschiedenis: Het archief werd in bewaring gegeven door Walter Resseler, een van de trekkers van Fofo. Bij hem thuis bevond zich het secretariaat van Fofo en werd het archief en het documentatiebestand van de groep bijgehouden. Tussen het materiaal bevond zich ook nog een bundel archief bij Walter in bewaring gegeven door een andere militant van de groep; Bruno Servais. Het archief werd verder aangevuld met documenten van twee andere militanten van de fietsersbeweging in het Antwerpse; Dries Jageneau en Paul Van Dyck,