618/00002: Aantekeningen bij/ voor vergadering.

Saved in:
Bibliographic Details
Raadpleegbaarheid:Raadpleegbaar
Reference code:618/00002
Level of description:bestanddeel
By: Fietsontlastingsfonds
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!

Description
Date:[z.d.]
Physical description:[1 stuk]
Notes:Biografie: Het Fietsontlastingsfonds (Fofo) werd eind 1984 opgericht door Paul Blondeel, Walter Resseler en Leo Wolfs. Het Fonds propageerde openlijk het principieel weigeren de provinciale fietstaks te betalen. Hiertoe werd het tijdschrift Fofo-flitsen uitgegeven, affiches en stickers verspreid, perscommuniqués uitgegeven,… Er werden ook een aantal kleine acties gevoerd om meer ruchtbaarheid te geven aan het initiatief. Het belangrijkste strijdmiddel was natuurlijk de effectieve weigering de fietstaks te betalen. Om zich in te dekken storten de deelnemers 9 frank op rekening van de belastingen en 91 frank in het solidariteitsfonds. Dit als aanklacht tegen het feit dat van de 100 frank te betalen fietstaks slechts 9% effectief besteed werd aan voorzieningen voor zwakke weggebruikers. Uit het fietsontlastingsfonds konden dan eventuele boetes van de deelnemers betaald worden. Er werd zelfs een open brief gestuurd aan de Ontvanger der Directe Belastingen waarin deze motivatie uiteengezet werd, mét daarbij een weigerlijst met de namen van 90 personen. Op het hoogtepunt van de actie waren er ruim 200 betalende deelnemers. Hoewel de actie landelijk bedoeld was werd nooit de nationale maar enkel de regionale pers gehaald, dit omdat het een ‘provinciale’ fietstaks was. Hierdoor was 98 % van de deelnemers Antwerpenaar. Na anderhalf jaar actie haalde het Fietsontlastingsfonds zijn slag thuis: op 2 september 1986 maakte de BRT en de pers de afschaffing van de fietstaks in de provincie Antwerpen bekend, met ingang vanaf 1 januari 1987. Dit verrassende resultaat stelde de deelnemers aan Fofo natuurlijk wel voor het blok. Want hoe moest het nu verder met de organisatie? Een kleine kern van Fofo-ers vond dat de afschaffing van de fietstaks een pyrrusoverwinning was. Het doel was immers geweest te bekomen dat geïnvesteerd werd in fietsinfrastructuur. Daarom werd besloten door te gaan op het elan, zij het uitsluitend als Antwerpse groep, onder de naam Fietsoverleg Antwerpen (FOA).