629: Archief van Fietsersbond Brussel, Cyclo-Brusselse afdeling van de Fietsersbond en 't Greun Veloske
Het archief van de voorlopers van de Fietsersbond Brussel is verre van volledig. Dit is niet zo verwonderlijk gezien het veelal over andere mensen, op andere locaties, in een verderaf gelegen periode gaat. Van ’t Greun Veloske reste slechts een doos met de bewijsstukken bij de boekhouding over de pe...
Saved in:
Raadpleegbaarheid: | Het archief is vrij raadpleegbaar, mits toestemming van de dienstdoende archivaris. |
---|---|
Reference code: | 629 |
Level of description: | archief |
By: | , , |
Date: | 1991-2010 |
Online access: | https://hdl.handle.net/10796/49C81C3C-9010-4741-8F0B-3299816303A8?locatt=view:level2 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Het archief van de voorlopers van de Fietsersbond Brussel is verre van volledig. Dit is niet zo verwonderlijk gezien het veelal over andere mensen, op andere locaties, in een verderaf gelegen periode gaat. Van ’t Greun Veloske reste slechts een doos met de bewijsstukken bij de boekhouding over de periode 1991-2000. Dit is jammer genoeg niet zo veel, maar tussen deze boekhoudkundige stukken werden dan toch nog een aantal interessante stukken in verband met de werking teruggevonden. Voor de daaropvolgende Cyclo-periode geld hetzelfde verhaal, met slechts één ringmap van de toenmalige voorzitter Jeroen De Smet die een inkijk geeft in de beginperiode 2000-2001.
Van de werking van Fietsersbond Brussel is dan weer heel wat meer archiefmateriaal bewaard gebleven, en de activiteiten tijdens deze periode zijn dan ook veel beter gedocumenteerd en te volgen. Globaal genomen kan dan toch gesteld worden dat het archief in zijn geheel vele hiaten vertoond, maar alles te samen toch een mooi beeld geeft van het wel en wee van de Brusselse fietsactivisten over de periode 1990-2008.
Eén inventarisnummer -nr. 74- hoort eigenlijk niet thuis in deze inventaris. Het is archief van Caroline Wouters, welke werkzaam was voor BicyCity ten tijde van de organisatie van dit nationale fietsevenement. Vermoedelijk belande het bij het archief van de Fietsersbond Brussel toen na de afloop van het evenement al het archief met betrekking op de organisatie ervan te samen werd opgeborgen. |
---|---|
Date: | 1991-2010 |
Physical description: | [0.77 strekkende meter] |
Notes: | [Eind 2012 verhuisde het nationaal secretariaat van de Fietsersbond van Antwerpen naar Brussel, waar te samen met de Brusselse werkkracht die tot dan zijn vaste stek had in het Fietsershuis een nieuw kantoor betrokken werd. Naar aanleiding hiervan werd al het oud archief van het secretariaat dat niet meer gebruikt werd overgedragen aan Amsab-ISG, waarbij tegelijkertijd al het oud archief van de Brusselse Fietsersbond werd meegegeven. Dat hierbij gekozen werd voor Amsab-ISG is trouwens geen toeval; in het verleden werd al meermaals archief van het overkoepelend secretariaat in bewaring gegeven bij Amsab-ISG.] *********** verwijderd; -Bewijsstukken bij de boekhouding en rekeninguittreksels van ’t Greun Veloske, 1991-2000, 1 archiefdoos -Facturen en betalingsbewijzen bij de boekhouding; 2004-2008, 1 pak -Subsidiegids Vlaamse projecten voor Brussel van de Vlaamse minister bevoegd voor Hoofdstedelijke Aangelegenheden - Map ‘voor een fietsvriendelijk beleid – meer fietsen, minder auto’s’ met het eisenplatform van Fietskampagne, in de aanloop naar de fietsinvasie op 15 mei 1994 in Antwerpen, 1 stuk *********** Biografie: In 1990 richtte in Brussel een Nederlandstalig groepje strijdlustige fietsers de fietsactiegroep ’t Greun Veloske op. Door middel van de fietsmanifestatie Binnenband, kleine acties, studiedagen, enquêtes, en persberichten trachten ze de fietsproblematiek in het Brusselse onder de aandacht te brengen en te ijveren voor een fietsveilige stad. Hierbij werd vanzelfsprekend ook samengewerkt met gelijkgezinden, zowel in Brussel (vnl. de Franstalige tegenhanger GRACQ) als Vlaanderen, waar in 1995 ’t Greun Veloske mee aan de wieg stond van de Fietsersbond. Al snel kwam er ook meer en meer samenwerking en overleg tot stand met de bevoegde officiële Brusselse instanties. Naar de eeuwwisseling toe evolueerde het Greun Veloske meer en meer naar een lobbygroep die haar werk deed achter de schermen terwijl andere gelijkgezinde organisaties de acties voerden die meer in de publieke belangstelling stonden. Hierdoor kregen de militanten van de groep het gevoel geïsoleerd te raken van de basis waarnaast ook de te grote vergaderdruk, zowel intern als extern, begon door te wegen.In 2000 wordt een tweede adem gevonden wanneer van de vzw 't Greun Veloske gebruik wordt gemaakt om het Brusselse fietsatelier Cyclo op te richten, een tewerkstellingsproject dat opleiding gaf tot fietshersteller. De naam van de nieuwe organisatie wordt Cyclo-Brusselse afdeling van de Fietsersbond. De samenwerking was evenwel maar een kort leven beschoren. Reeds enkele jaren later -in 2003- volgt een boedelscheiding tussen Cyclo en de organisatie die vanaf dan als nieuwe vzw Fietsersbond Brussel door het leven gaat.In 1995 stond ’t Greun Veloske mee aan de wieg van de Fietsersbond. Al snel kwam er ook meer en meer samenwerking en overleg tot stand met de bevoegde officiële Brusselse instanties. Naar de eeuwwisseling toe evolueerde het Greun Veloske meer en meer naar een lobbygroep die haar werk deed achter de schermen terwijl andere gelijkgezinde organisaties de acties voerden die meer in de publieke belangstelling stonden. In 2000 wordt een tweede adem gevonden wanneer van de vzw 't Greun Veloske gebruik wordt gemaakt om het Brusselse fietsatelier Cyclo op te richten, een tewerkstellingsproject dat opleiding gaf tot fietshersteller. De naam van de nieuwe organisatie wordt Cyclo-Brusselse afdeling van de Fietsersbond. De samenwerking was evenwel maar een kort leven beschoren. Reeds enkele jaren later -in 2003- volgt een boedelscheiding tussen Cyclo en de organisatie die vanaf dan als nieuwe vzw Fietsersbond Brussel door het leven gaat. De hernieuwde Fietsersbond Brussel nam meteen een vliegende nieuwe start. Er wordt een heus secretariaat uitgebouwd in het Fietsershuis te Elsene en een website gelanceerd, en dit met (voor de eerste maal) betaalde werkkrachten. Het aantal straatacties, fietstochten, fiets-educatieve projecten, publicaties en pers- en infomomenten nam al snel gevoelig toe. Dit gebeurde in samenwerking met de andere fietsactiegroepen in het Brusselse en met de overkoepelende Fietsersbond, hetgeen mee ondersteund werd door het toenemende aantal leden en lokale afdelingen die opgericht werden. Deze opvallende dynamiek liep parallel met de stijgende aandacht voor en het groeiende aantal fietsers in het Brussels gewest. En ook de politieke besluitvorming in het Gewest speelde in op en volgde deze trend. Cynisch genoeg werd uiteindelijk het grootste probleem voor de Fietsersbond Brussel zijn eigen succes. Na de succesvolle organisatie van de massafietstocht BicyCity in 2007 waaraan 10000 fietsers deelnamen stelde men vast dat de draagkracht van de vereniging, zowel organisatorisch als financieel, niet langer voldoende was. Uiteindelijk werd in 2008 besloten tot een volledig eenwording met de Fietsersbond, waardoor uiteindelijk één organisatie ontstond die al de Nederlandstalige fietsers in Vlaanderen en Brussel vertegenwoordigde. *********** Archiefgeschiedenis: Door een gelukkig toeval bleef één doos archief van 't Greun Veloske en één ringmap archief van Cyclo over de jaren heen bewaard bij de Brusselse Fietsersbond, waar ze al die tijd in een kast lagen. |