af013862: Jets neen. Park ja

Affiche uitgegeven in 1996 door de Verenigde Actiegroepen Tegen Uitbreiding van het Vliegveld te Deurne (VATUV) voor milieubescherming. Afbeelding: tekening van bomen. Tekst recto: Jets NEEN. Park JA. Tekst verso: VLIEGVELD DEURNE een andere kijk. Na de septemberverklaring van de Vlaamse re...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Reference code:af013862
By: VATUV (uitgever), De Vos, Hendrika (verantwoordelijke uitgeefster)
Type: affiche
Date:1996
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Affiche uitgegeven in 1996 door de Verenigde Actiegroepen Tegen Uitbreiding van het Vliegveld te Deurne (VATUV) voor milieubescherming. Afbeelding: tekening van bomen. Tekst recto: Jets NEEN. Park JA. Tekst verso: VLIEGVELD DEURNE een andere kijk. Na de septemberverklaring van de Vlaamse regering is er weer heel wat deining ontstaan over de verlenging van de startbaan van het vliegveld. We hebben gemerkt dat de luchthavenautoriteiten een erg gekleurde versie van de feiten verspreiden, hierin gesteund door de Promotiegroep Antwerpse Luchthaven en enkele journalisten. Een visie die zich ook steunt op een klassiek economisch groeibeleid, waarbij belangrijke voorwaarden inzake ruimtelijke ordening en milieu niet meer mee schijnen te tellen. Tijd dus om, gesteund op degelijk feitenmateriaal, u een groene en sociale zienswijze voor te stellen. Immers een eerlijke, ruime inspraak- en informatieronde werd tot nu toe door de overheid niet georganiseerd. Startbaan van 1200 miljoen. Op 17 oktober gaf minister E. Baldewijns in het Vlaams parlement de "zeer hoge kostprijs van ongeveer 1,2 miljard frank" op als reden om de startbaan niet te verlengen. Vergeten we echter niet bij dergelijke infrastructuurwerken ook nog andere direkte en indirekte kosten moeten ingecalculeerd worden. Aan de afbraak van Fort III in Borsbeek of de afbraak en heropbouw van het zuiveringsstation en/of de verplaatsing van de hoogspanningslijnen hangt een prijskaartje van om en bij de 500 miljoen. De kostprijs voor nieuwe invalswegen werd geraamd op zo'n slordige 350 miljoen. De invloed op de gezondheid van de omwonenden door de toegenomen lawaaihinder valt moeilijk te berekenen. Mochten Amerikaanse lawaainormen hier gelden, dan zouden bij verlenging wel 1000 woningen moeten onteigend worden. Kostprijs… 3 miljard frank! Bovendien mogen we de algemene waarde vermindering van de huizen in de ruime omgeving niet vergeten! Verliezen we hierbij ook niet uit het oog dat de minister verklaarde dat bij startbaan verlenging (én bijgevolg binnenhalen van o.m. vakantie-chartervluchten) het verbod op nachtvluchten NIET kan gehandhaafd worden! Hoe succesvol is Deurne? Met de regelmaat van een klok worden door voorstanders zegebulletins verspreid over het vliegveld. Zo wordt beweerd dat het aantal passagiers flink toeneemt en dat er zelfs winst wordt gemaakt. Er wordt niet bij verteld dat overal het aantal passagiers stijgt en dat het relatieve aandeel van Deurne hierbij afneemt. Om u een idee te geven: in 1995 waren er in Deurne 261.000 passagiers (een stijging met 3% t.o.v. 1994), in Zaventem ruim 12.500.000 (een stijging met 11% t.o.v. 1994). Ter vergelijking: in 1970 waren er in Deurne 117.129 en in Zaventem 2.931.075 passagiers. Door de forse vooruitgang is de luchthaven van Zaventem nu wel in de Europese top 10 gekomen, doch ze wordt door een recente Leuvense studie – die trouwens gewaagd van 15.000 bijkomende arbeidsplaatsen bij een goede planning en bijgevolg stijgende activiteit – nog altijd als een 'regionale' luchthaven bestempeld! Inzake vrachtverkeer werd onlangs gewag gemaakt van een grote stijging (van 2200 ton naar 12000 ton in 1995), maar het vrachtvervoer vanuit Deurne gebeurt vrijwel geheel via de weg. Parijs, Frankfurt, Amsterdam en Zaventem bezorgen met vrachtwagens de vlotter werkende douanediensten in Deurne wat meer werk… Hinderend vrachtwagenverkeer in onze reeds zo drukke agglomeratie dat eigenlijk niet eens aan het vliegveld zou moeten langskomen! Deze vermeende "successtory" kost u en ik handenvol geld. Een passagier van het vliegveld van Deurne kost de belastingbetaler de laatste 25 jaar jaarlijks tussen de 500 en 1.000 fr. Reken even mee voor 1995. Vooreerst kreeg de luchthaven een dotatie van het Vlaams Gewest: 27,3 miljoen. Daarnaast was er een "investeringsenveloppe" van het Vlaams Gewest voor infrastructuur, gebouwen en rollend materieel. In 1995 werd voor 230 miljoen aan werken aanbesteed in Deurne. Tenslotte levert de nationaal gebleven Regie der Luchtwegen nog een aantal diensten zoals meteo, verkeersleiding en radiodienst. Voor de periode 1993-1997 zou de Regie zowat 67 miljoen frank uittrekken voor de Antwerpse luchthaven. De veel verspreide gedachte dat Deurne winst maakt is in deze context wel erg relatief en wordt ronduit belachelijk als men dan nog aan een startbaanverlenging van 1200 miljoen denkt. Maar de propagandamolen draait… Lawaaihinder en leefmilieu. Voorstanders beweren dat door het geluidsarm worden van de vliegtuigen de hinder voor de omgeving fel is afgenomen. Volgens een rapport van de studiegroep "Mens en Ruimte" (in opdracht van Minister Sauwens opgesteld) wonen meer dan 33.000 mensen in een zone met duidelijke lawaaihinder. 7.500 anderen wonen in een zone waar de hinder zo hoog is dat maatregelen zouden moeten worden genomen. Uit de metingen van het departement Luchtvaartveiligheid (najaar 1991) bleek dat de herhaalde vluchten boven woningen als 'bijzonder storend' werden ervaren. Uit een bevraging in de grote omgeving van het vliegveld van juni 1995 bleek dat meer dan de helft van de antwoorden wezen op last van de lawaaihinder. Ook hier beklaagden veel omwonenden zich over het grote aantal oefen- en recreatievluchten. In 1994 waren dat er 47.000! (op een totaal van 58.876 vluchten). Het is pijnlijk te moeten vaststellen dat de beloften omtrent het afschaffen van sport- en recreatievluchten enkel leidden tot een relatieve TOENAME van deze vluchten! Het is ook bedenkelijk dat er nog steeds met regelmaat op Deurne gevlogen wordt met grote militaire vliegtuigen (o.a. Reforger). Is dit allemaal zó risicoloos? Het studiesyndicaat van de Vlaamse Luchthavens geeft in een officieel rapport toe dat de milieukosten verbonden aan het economische dossier van Deurne NOOIT verrekend werden. Tewerkstelling. Over de tewerkstelling op de luchthaven lopen de cijfers nogal uiteen. Eén ding is zeker: ook hier wordt de mensen een rad voor de ogen gedraaid. Toen onlangs London City Airport (een met Deurne vergelijkbare zakenluchthaven, omzet 450.000 passagiers) wegens miljardenverliezen werd verkocht aan een Ierse maatschappij werd gemeld dat daar 200 tewerkgestelden waren. Hiertegenover de cijfers onlangs door de Deurnedirectie verschaft: "Momenteel werken er 540 mensen, waarvan 480 in privébedrijven. Samen met de nevenbedrijven bedraagt de totale impact 1600 werknemers". Er zijn redenen te over om aan dit totaal te twijfelen, de douane in Deurne blijkt overigens steeds meer voor andere en grote luchthavens te werken. Onlangs werd al het personeel van Delta Air Transport zonder één afdanking overgeplaatst naar Zaventem. Daar wordt een aangroei met 15.000 werkkrachten mogelijk geacht (recente studie van Leuvense universiteit). Het, vooral voor de belastingbetaler, pijnlijke van de situatie is dat Zaventem momenteel een LAGE bezettingsgraad heeft op veel regelmatiger lijnvluchten met grote toestellen, terwijl men in Deurne van hooguit enkele tientallen passagiers/vlucht kan gewagen. Om sociale begeleidingsmaatregelen en reconversie mogelijk te maken, moet de reële tewerkstelling van de luchtvaartgebonden bedrijven dringend worden onderzocht. Gezien de groei van het luchtverkeer en de verdere uitbouw van Zaventem – men streeft daar naar 25 miljoen passagiers per jaar – zijn de uitwijkmogelijkheden voor gespecialiseerd personeel zéér ruim voor handen. De werkzekerheid voor de betrokkenen kan er overigens alleen maar door vergroten. Privatisering. De Vlaamse regering zou het vliegveld van Deurne binnen afzienbare tijd geprivatiseerd willen zien. Vooral de buurtbewoners dreigen hiervan het slachtoffer te worden. Om winst te maken zal de directie dan gedwongen worden om nog meer vluchten toe te laten met een sterke stijging van de lawaaioverlast tot gevolg. Ook de verlenging van de startbaan en nachtvluchten behoren dan tot de mogelijkheden… Integraal behoud van het gewestplan. In artikel 7 van de "Aanvullende Stedebouwkundige Voorschriften van het Gewest plan Antwerpen" (1979) staat letterlijk vermeld: "Vliegveld van Deurne: het vliegveld van Deurne dat in het gewestplan door afwisselend licht blauwe en licht groene strepen is aangeduid is bestemd als luchtvaartterrein. Mocht het ophouden als vliegveld te worden gebruikt, dan krijgt het geheel de bestemming van parkgebied." Bovendien wordt in het ontwerp Structuurplan Vlaanderen over Deurne duidelijk gesteld: "Gelet op de ligging in het centrum van een stedelijk gebied is uitbreiding hierbuiten noch verantwoord, noch gewenst", dit wil zeggen uitbreiding buiten "de huidige begrenzingen van het vigerende gewestplan". In het stadsgewest Antwerpen moet deze grote open ruimte, zowel om economische, sociale als ecologische redenen, kunnen behouden worden. Vergeten we niet dat op basis van de Gewestplanstudies naar 1500 hektaren extra groenzone moest worden gezocht om de stad leefbaar te houden! Sinds 1973 stelt VATUV (Verenigde Actiegroepen tegen de Uitbreiding van het Vliegveld) dat de luchthaven niet rendabel is. Jaarlijks wordt er sedertdien gemiddeld zowat 100 miljoen toegestoken. En dit op 37 km van Zaventem. Terwijl het steeds noodzakelijker openbaar vervoer wordt afgebouwd en de stationnetjes vertrekken in plaats van de treinen… Tot slot willen we toch even wijzen op een studie van de Universiteit van Rotterdam die zeer onlangs gepubliceerd werd, waarin in alle duidelijkheid wordt gesteld dat zowel voor Deurne als Rotterdam geen toekomst is weggelegd als expansie-gerichte luchthaven. In deze studie wordt nogmaals gepleit voor een nieuwe luchthaven. Dit keer nabij het Nederlandse Dinteloord. Een luchthaven die toekomstgericht en zonder een steeds groeiende hinder voor twee grote en in het verkeer stikkende agglomeraties zou kunnen uitgroeien. Beste lezer, mogen wij u oproepen aan te sluiten bij onze stellingen: • geen verlenging van de startbaan, • geen nachtvluchten, geen oefen- of recreatievluchten, • respect voor het gewestplan: zo snel mogelijk realisatie nabestemming parkzone, • sociaal begeleidingsplan voor het luchthavenpersoneel, • voor een leefbare stad en omgeving, • klassering fort III in Borsbeek. Ter ondersteuning van onze akties vragen we u deze raamaffiche voor te hangen vanaf 21/3/96. Indien u wilt uitgenodigd worden op de volgende aktievergaderingen kan u uw naam opgeven bij de voorzitster van VATUV Hendrika De Vos. (Vatuv staat voor Verenigde Aktiegroepen Tegen de Uitbreiding van het Vliegveld Deurne en voor de verwezenlijking van het stadsgewestpark) verantwoordelijke uitgever: V-ATUV, p.a. Hendrika De Vos, Diksmuidelaan 85, 2500 Berchem.
Physical description:geheel: hoogte: 42.00 cm
geheel: breedte: 30.00 cm
papier