af014267: Dag van de Verenigde Naties 24 oktober 1986

Affiche met foto's van Andrzei Nowaczyk, Hirokatsu Hijikata, Y. Nagata, Czesler Wladimir Szelejutto Andrej en Kay Witlin uitgegeven in 1986 door de Verenigde Naties (VN) voor het Internationaal Jaar van de Vrede. Afbeelding recto: tekening van een vredesduif onder een paraplu; beschrijvende wer...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Reference code:af014267
By: Nowaczyk, Andrzei (fotograaf); Hijikata, Hirokatsu (fotograaf); Nagata, Y. (fotograaf); Witlin, Kay (fotografe); VN (uitgever)
Type: affiche
Date:1986
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!

Reserveren

Description
Summary:Affiche met foto's van Andrzei Nowaczyk, Hirokatsu Hijikata, Y. Nagata, Czesler Wladimir Szelejutto Andrej en Kay Witlin uitgegeven in 1986 door de Verenigde Naties (VN) voor het Internationaal Jaar van de Vrede. Afbeelding recto: tekening van een vredesduif onder een paraplu; beschrijvende wereldkaart van de VN; organigram van de VN; tabel met leden van de VN - de datum van het lidmaatschap, oppervlakte en bevolking. Onderschrift recto: Foto van poster: Andrzei Nowaczyk (Polen)*. Tekst recto: Dag van de Verenigde Naties 24 oktober 1986. Beste student, Je weet natuurlijk dat op 24 oktober 1985 – de veertigste verjaardag van de V.N. – de Algemene Vergadering unaniem 1986 uitriep tot het Internationaal Jaar van de Vrede. Aldus verbonden de lidstaten er zich opnieuw toe om te ijveren voor de vrede, de waardigheid en het welzijn van alle mensen. Het Internationaal Jaar van de Vrede sluit goed aan op het Internationaal Jaar van de Jeugd. 1985 was immers het jaar waarin jij, als lid van een belangrijk deel van de wereldbevolking, de V.N. bekommernissen voor oorlog en vrede, armoede en ontwikkeling, onrechtvaardigheid en vrijheid deelde. Jij kunt als niemand anders het ideaal van vrede en vooruitgang naar waarde schatten, begrijpen en verdedigen. Jij zult de toekomst erven. Daardoor staat er voor jou zoveel op het spel en heb jij het meest te winnen bij een rechtvaardige en eensgezinde wereld. Vrede, in het V.N.-Handvest uitgeroepen tot het hoogste doel, kan niet verwezenlijkt worden zonder een wijd verbreid besef van de moeilijkheden die een meer stabiele internationale orde verhinderen. Tijdens dit Internationale Jaar kan jij jouw steentje bijdragen door een licht te werpen op de problemen, die de vrede in de weg staan. Misschien kan je de aandacht vestigen op het absurde misbruik, dat er van de hulpbronnen gemaakt wordt in een wereld waar twee derde van de bevolking honger lijdt en in de grootste ellende leeft. Het is hoogst noodzakelijk dat de bewapeningswedloop afgeremd wordt en daarna definitief een halt toegeroepen wordt. De toekomst is een onbeschreven blad. Er moet een keuze gemaakt worden tussen vrede en zelfvernietiging. Op dit kritieke ogenblik kunnen studenten van alle naties en van alle leeftijden een belangrijke rol spelen door hoop te doen herleven en door onze gezamelijke (sic) zoektocht naar de vrede met vernieuwde energie verder te zetten. De wereld luistert naar wat je te zeggen hebt. Javier Pérez de Cuéllar Secretaris-Generaal. Afbeelding verso: tekening van vredesduiven vormen het woord PEACE; foto van VN-waarnemers in het Midden-Oosten; foto uit de film Boom; foto van een raket gemaakt uit prikkeldraad; foto van een jongetje met papier kroon en bord om de nek; foto van van mensen die voorlichting geven over een gezonde baby. Onderschriften verso: Foto van poster: Hirokatsu Hijikata (Japan)**. V.N.-waarnemers voor terugtrekking uit het Midden-Oosten V.N. foto: Y. Nagata. V.N. foto: uit de film BOOM. Foto van poster: Czesler Wladimir Szelejutto Andrej (USSR)**. Vredesmars van kinderen – N.Y. 24 oktober 1985. V.N. foto: Kay Witlin. Tekst verso: WAT BETEKENT VREDE? voor jou? voor alle mensen? voor de toekomst? een beter leven voor allen. IS VREDE MOGELIJK? leren mensen om in harmonie samen te leven in kleine gemeenschappen? in staten? in de wereld? ACTIES VOOR DE VREDE? door de Verenigde Naties? door Lidstaten? Wat kunnen mensen doen? HOE KAN JIJ HELPEN? maak een tekening… schrijf een gedicht… spreek met mensen met een verschillende achtergrond organiseer… Verklaring «De Algemene Vergadering roept het jaar 1986 plechtig uit tot het Internationaal Jaar van de Vrede en verzoekt alle volkeren om zich samen met de V.N. vastberaden in te zetten voor de vrijwaring van de vrede en de toekomst van de mensheid» (Resolutie 40/3) VOOR DE STUDENTEN BELOFTE OM VOOR DE VREDE TE IJVEREN. Een van de belangrijkste taken van de Organisatie bestaat erin om de huidige en volgende generaties van de gesel van de oorlog te vrijwaren. Inderdaad, de Preambule van het Handvest bevat de plechtige verklaring dat alle volkeren van de V.N. vastbesloten zijn elkaar verdraagzaamheid te betonen, in vrede samen te leven en hun krachten te bundelen om de internationale vrede en veiligheid in stand te houden. Ongeacht het feit dat Regeringen afwijkende meningen hebben moeten zij vreedzame relaties bevorderen. Het is bovendien noodzakelijk dat de volkeren zelf betrokken worden bij de uitvoering van deze verheven idealen, die meer moeten worden dan een eenvoudige verkondiging van de goede intenties van overheidsambtenaren. Inzicht verkrijgen in de problemen en zich rekenschap geven van de hindernissen die nog uit de weg moeten geruimd worden, zijn uitdagingen die wij bewust moeten aannemen. (Zie verklaring). HULPMIDDELEN VOOR DE VREDE Hier volgt een omschrijving van de belangrijkste instrumenten en de hoofdverantwoordelijkheden van de Organisatie in verband met het behoud van vrede en veiligheid: Veiligheidsraad — is in eerste instantie verantwoordelijk voor het behoud van de internationale vrede en veiligheid — tracht een vreedzame regeling te vinden voor geschillen Algemene Vergadering — kan maatregelen bespreken en aanbevelen in verband met de bevordering en de vrijwaring van de internationale vrede en veiligheid — kan de aandacht van de veiligheidsraad vestigen op situaties die de internationale vrede en veiligheid in het gedrang zouden kunnen brengen Secretaris-Generaal — kan de Veiligheidsraad bijeenroepen voor iedere aangelegenheid die naar zijn mening een bedreiging vormt voor vrede en veiligheid — biedt zijn goede diensten aan; stille diplomatie De laatste veertig jaar hebben oorlogen een zware tol geëist, toch is er gelukkig geen wereldoorlog geweest. Ondanks de vele frustraties en tegenslagen hebben de V.N. van in den beginne getracht te voorkomen dat deze broeihaarden een wereldbrand zouden ontsteken. Hun methodes en werkwijzen zijn erg gevarieerd. Enkele geschillen probeerden zij op te lossen met goede diensten, onderzoekscommissies, verzoeningscommissies, bemiddelaars en speciale vertegenwoordigers. De Veiligheidsraad heeft in bepaalde gevallen een comité voor wapenstilstand ingesteld om landen een permanente vredesovereenkomst te helpen uitwerken. Voor weer andere aangelegenheden heeft de raad een forum gecreëerd voor besprekingen en onderhandelingen en heeft zij zachte diplomatie aangewend. De Secretaris-Generaal heeft vaak een sleutelrol gespeeld door de betrokken partijen met elkaar te confronteren wanneer het ging om gevoelige kwesties. Enkele keren heeft hij het initiatief genomen tot geheime – en later – geslaagde onderhandelingen; in andere gevallen streeft hij vrede na in alle openbaarheid. Eén van de belangrijkste middelen van de Organisatie zijn de vredesoperaties. «Peace-keeping» of «handhaving van de vrede» bestaat erin conflicten onder controle te houden. Deze operaties waren niet opgenomen in het Handvest maar vloeiden voort uit een noodzaak. Kort na de oprichting van de V.N. ontstonden er immers diepgaande politieke meningsverschillen in de internationale gemeenschap. Deze weerhielden de Veiligheidsraad ervan om haar macht volledig uit te oefenen. Een vredesoperatie is erop gericht een conflict in bedwang te houden door een einde te maken aan de vijandelijkheden en een nieuwe opflakkering van de strijd te voorkomen. De operatie moet totaal onpartijdig verlopen en mag noot de eisen of de stellingen van de partijen beïnvloeden. Hoewel deze operaties niet bedoeld zijn om de geschillen op te lossen die aanleiding gegeven hebben tot een conflict, kunnen zij toch heel goed een middel zijn om omstandigheden te scheppen waarin het best naar een vreedzame regeling kan gezocht worden. Deze operaties hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken: De Veiligheidsraad geeft er gewoonlijk de toestemming voor, terwijl de Secretaris-generaal er de leiding over heeft. Zij worden goedgekeurd door alle betrokken partijen en hebben geen dwingend karakter? Om hun doel te bereiken moeten zij sterke en voortdurende politieke steun krijgen, vooral dan van de Veiligheidsraad. Vredesoperaties gebeuren enkel met de toestemming van de «gastregering» en dank zij de samenwerking van de partijen die er rechtstreeks mee betrokken zijn. Het is wenselijk, dat, hoewel dit niet altijd mogelijk is, zij een duidelijk mandaat hebben. Het personeel wordt op vrijwillige basis gerekruteerd door de regeringen. Er zijn twee types V.N.-vredesoperaties: vredesstrijdkrachten en zendingen van militaire waarnemers.VREDESACTIES De V.N.-vredesoperaties zijn een belangrijk middel geworden voor vredesluiting en hebben een grote rol gespeeld in vele delen van de wereld. Tot nu toe hebben de V.N. zeven vredesmachten in het leven geroepen en zes keer militaire waarnemers uitgestuurd. Het volgende voorbeeld vertelt het verhaal van de V.N.-vredesmacht in Cyprus (UNFICYP), die nog steeds ter plaatse is. UNFICYP werd in 1964 opgericht in uitvoering van een resolutie van de Veiligheidsraad. De strijdkrachten werden ingezet om een opflakkering van de strijd tussen de Grieks-Cypriotische en Turks-Cypriotische gemeenschappen te verhinderen, om recht en orde te helpen handhaven en om de terugkeer naar het gewone leven te helpen bespoedigen. Na de vijandelijkheden van 1974, kwamen er bestandslijnen tussen de gebieden die door de Cypriotische Nationale Garde en door de Turkse strijdkrachten gecontroleerd werden. UNFICYP bewaakt deze lijnen en zorgt voor de veiligheid van de burgers van beide gemeenschappen die leven of werken in het gebied tussen de bestandslijnen. In 1985 maakten 2.292 manschappen uit Oostenrijk, Canada, Denemarken, Finland, Ierland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk deel uit van de strijdmacht. Er zijn ook 36 mensen van de burgerpolitie uit Australië en Zweden. UNFICYP steunt eveneens hulpoperaties die gecoördineerd worden door de Hoge Commissaris voor Vluchtelingen van de V.N. in samenwerking met het Wereldvoedselprogramma. De Secretaris-Generaal bood in opdracht van de Veiligheidsraad zijn goede diensten aan om onderhandelingen op gang te brengen tussen de betrokken partijen en aldus tot een regeling te komen. De Veiligheidsraad heeft de Secretaris-Generaal herhaaldelijk opnieuw verzocht om verder zijn goede diensten aan te bieden, de laatste keer gebeurde dit in Resolutie 585 (1986). TIJD VOOR VREDE Ondanks de ononderbroken inspanningen, heerst er geen vrede. Oude conflicten duren nog steeds voort en nieuwe conflictsituaties blijven niet uit. 1986 geeft daarom de hele Organisatie, de regeringen en individuen de geschikte gelegenheid om in de geest van het Handvest een stevige structuur voor de vrede op te bouwen. Waarom een jaar? Het is niet de bedoeling om feest te vieren. Dit jaar moet men werkelijk iets ondernemen en ernstig nadenken over de aard van de vrede en de voorwaarden die eraan verbonden zijn. Het biedt de mogelijkheid toegewijde en blijvende prestaties te leveren. Een jaar voor constructieve dialoog – vrede en ontwikkeling, vrede en ontwapening en voorbereiding op leven in vrede zijn de motto’s voor 1986. Elk aspect kan beschouwd worden als een antwoord op de huidige wereldproblemen. Alle aspecten kunnen onder dezelfde noemer gebracht worden: « Vrede en de toekomst van de mensheid waarborgen ». Deze hoofdthema’s werden besproken tijdens 4 regionale vergaderingen die in 1985 in Addis Abeba, New York, Wenen en Bangkok gehouden werden. Experten en vertegenwoordigers van Regeringen, van gespecialiseerde V.N.-instanties en van niet-gouvernementele organisaties kwamen samen om doelstellingen op lange termijn vast te leggen. Zij keurden eveneens verslagen goed voor de bevordering en de vrijwaring van de vrede. Deze seminaries werden georganiseerd door het V.N.-Secretariaat voor het Internationaal Jaar van de Vrede dat ook verantwoordelijk is voor de coördinatie van het Programma van het Jaar. Verscheidene projekten werden voorbereid en reeds gestart. Zo bijvoorbeeld werden er nationale coördinatiecomités opgericht door Lidstaten en niet-leden. In verscheidene landen zorgden niet-gouvernementele organisaties voor coördinatie. Speciale dagen en weken worden gewijd aan de Vrede. Jonge mensen die steeds bezorgder worden om hun toekomst helpen mee. Op 24 oktober 1985 kwamen duizenden kinderen van New Yorkse scholen samen om de afkondiging van het Jaar te vieren en om het Internationaal Jaar van de Jeugd te herdenken. Kinderen organiseren conferenties, seminaries, concerten en tentoonstellingen. Er worden internationale essay-wedstrijden gehouden in scholen; uitwisselingsprojecten voor jonge vredesactivisten en de bouw van 121 SOS kinderdorpen staan op het programma voor 1986. Tijdens dit Jaar zullen verscheidene academische organisaties hun jaarlijkse vergaderingen en conventies wijden aan een vredesthema. Enkele universiteiten over heel de wereld intensifiëren de uitwisselingen van wetenschapslui, lectoren en studenten. De V.N.-Universiteit voor de Vrede, opgericht in 1980 in Costa Rica, tracht samen met universiteiten en academische instellingen in verscheidene landen de doelstellingen van het Jaar te propageren door midden van seminaries, researchprojecten en de voorbereiding van een lijst van alle bestaande studies over de vrede. Een Internationale Gids voor de Vrede wordt voorbereid. DPI/887. De vrede en de toekomst van de mensheid in stand houden VOOR DE LERAAR SUGGESTIES VOOR HET ONDERRICHT OVER DE VREDE Het is niet eenvoudig om les te geven over de Vrede. Zoals in het vredesproces zelf, krijgt men te maken met gevoelens, mythen en ingewikkelde problemen. Vrede opbouwen gaat langzaam en studenten kunnen gedesillusioneerd raken. Zij kunnen zich ook gefrustreerd voelen omdat velen onder hen denken dat vrede grotendeels afhangt van beslissingen van de regering, waarin zij niets te zeggen hebben. Als de studenten zich toch kunnen vrijmaken van onrealistische ideeën en het vredesproces bestuderen, zullen zij tot de conclusie komen dat de vrede geen hopeloze droom is. U kunt hen wijzen op de vele stappen in de goede richting. Zij zouden ook moeten beseffen dat de vrede een blijvende inspanning vereist (Zie « Voor de Student »). Dit deel van de brochure handelt over lesgeven over vrede in de verschillende vakken van het primair en secundair onderwijs. De grondgedachte en de doelstellingen, de aanpak en methodes die doeltreffend zijn worden hier besproken. De suggesties zijn bedoeld om uw eigen ideeën te stimuleren over de manier waarop het Internationaal Jaar van de Vrede u kan helpen op de studenten voor te bereiden op het leven in de 21ste eeuw. WAAROM: grondgedachte en doelstellingen Het Internationaal Jaar van de Vrede zal jongen mensen in staat stellen om verder te werken aan een van hun hoofdbekommernissen van 1985 – Internationaal Jaar van de Jeugd. Toen vonden zij dat de wereld van vandaag chaotisch en gewelddadig is en uitten zij hun vrees voor de toekomst. De media kunnen verantwoordelijk zijn voor vele van deze visies, maar in de meeste scholen leren de studenten weinig over de vooruitgang inzake internationale samenwerking, over de prestaties van de V.N. of over de groei van de wereldgemeenschap. Alle mensen die tijdens de volgende decennia zullen leven, zullen het speciale karakter van deze periode moeten begrijpen. Onderricht over de vrede zal hen helpen beseffen dat: — we nu in een overgangsperiode leven: de vooroorlogse wereld van rivaliserende naties tracht men te herscheppen in een rechtvaardige, eensgezinde en progressieve gemeenschap zoals deze in het V.N.-Handvest omschreven wordt. — hoewel alle volkeren vrede en een beter leven willen, de opbouw van een dergelijke gemeenschap van lange duur is en moeilijk blijft. — de V.N. een centrale rol spelen in dit proces. Deze ideeën zouden een hulp^middel moeten zijn voor jonge mensen. Er mag dan nog twijfel bestaan over de resultaten, wereldveranderingen zijn zinvol en vooruitgang is mogelijk. WAT: Brandpunt en thema’s De muurkrant stelt vier vragen voor waarop men de aandacht kan concentreren. Zo kunnen de studenten hun gevoelen in verband met de vrede onderzoeken en kunnen zij nagaan hoe mensen leren om in kleine groepen of op wereldschaal in harmonie samen te leven. Deze vragen kunnen leiden tot een beter begrip van de thema’s van ontwikkeling, ontwapening van voorbereiding op het leven in vrede die het Internationaal Jaar van de Vrede propageert. Wat betekent Vrede? Leerlingen kunnen hun eigen gevoelens onderzoeken door ze in gedichten, beelden, muziek of dans weer te geven – onder deze gevoelens verstaan zij dan « een gevoel van veiligheid », « het gevoel deel uit te maken van een groep », « het gevoel op een plaats te leven waar geen tweedracht heerst », enz. Zij kunnen hun gevoelens vergelijken met deze van mensen die verder weg leven, misschien wel van mensen die tegenstanders waren in een vroegers conflict. Leerlingen kunnen de tekeningen in deze brochure bespreken, oudere studenten zouden de verklaringen kunnen lezen van de vertegenwoordigers van hun land in de V.N. Alle voorstellen zullen de studenten bewust maken van de universele vredeswens. Is Vrede mogelijk? Studenten kunnen zoeken naar voorbeelden van vredelievende gemeenschappen en de factoren opsporen die eensgezindheid aanmoedigen. Deze bewijzen kunnen in hun eigen gemeenschap of in de geschiedenis gevonden worden; hoogtepunt van deze eensgezindheid is de oprichting van de V.N. Zelfs jonge kinderen kunnen een levenshouding herkennen die de mensen helpt gelukkig samen te leven en te werken; door de anderen te behandelen zoals je zelf wilt behandeld worden, door respect op te brengen voor de rechten en ideeën van de anderen, door samen te werken, door de eigen specifieke belangen opzij te zetten voor deze van de groep en zo verder. Later kunnen de leerlingen een vergelijking maken met de doelstellingen en principes van de V.N. Oudere studenten kunnen dit onderzoek uitdiepen door de organisatie van een gemeenschap te ontleden. Aldus zullen zij tot de conclusie komen dat groepen beter functioneren wanneer de leden akkoord gaan met gemeenschappelijke doelstellingen en wanneer ze een methode vinden om gezamenlijk beslissingen te treffen en projecten op te zetten. Daarbij is het van belang dat zij hun toevlucht kunnen nemen tot rechtspleging en onpartijdige bemiddeling in geval van geschillen. Het bestuderen van het V.N.-Handvest en de regeling van een of ander geschil kan de studenten helpen deze factoren in verband te brengen met de wereldgemeenschap. Zij zouden de volgende vragen kunnen bespreken: Zal de uitbreiding van het wapenarsenaal de vrede in gevaar brengen of ze vrijwaren? Zal ze de veiligheid verminderen of verhogen? Wanneer het Handvest verwijst naar het recht op zelfverdediging, wordt er dan de verdediging van het land, van het leven, de rechten of de bezittingen onder verstaan? Kan men zichzelf verdedigen tegen onrechtvaardigheid? tegen apartheid bijvoorbeeld, en zo ja, bedreigt dit of bevordert het de vrede? Hoe kunnen economische en sociale vooruitgang, volledige tewerkstelling en onderwijs bijdragen tot de vrede? Deze gesprekthema’s (sic) kunnen de studenten doen beseffen dat ontwapening, mensenrechten en ontwikkeling noodzakelijk zijn voor de vrede. Acties voor de Vrede De vredeswens en de middelen om deze waar te maken alleen zijn niet genoeg; er zijn acties op lange termijn nodig. In « Voor de student » worden verscheidene voorbeeld opgesomd. Verenigde Naties. De studenten kunnen een inzicht verwerven in de rol die de V.N. in het vredesproces spelen. Het is gewoonlijk beter om zich te concentreren op één enkel geval, zoals Cyprus bijvoorbeeld. Jonge kinderen zullen zich interesseren voor de « blauwhelmen »; oudere kinderen kunnen dieper ingaan op details en uitzoeken hoe de zaken werden aangepakt toen de V.N. nog niet bestonden. Oudere studenten zullen er de voorkeur aan geven een studie te maken over acties in verband met meer ingewikkelde problemen, zoals de bewapeningswedloop en de ontwapening. Dat zal hen een duidelijker antwoord geven op de vraag: « Als alle mensen vrede willen en vrede is mogelijk, waarom bestaat er dan nog geen vrede? ». Lidstaten. Studenten kunnen nagaan hoe hun eigen land de rechten en verantwoordelijkheden van hun V.N.-lidmaatschap interpreteert. Ze kunnen ook uitzoeken hoe de nationale doelstellingen en prioriteiten de vrede in de wereldgemeenschap beïnvloeden. Specifieke voorbeelden kunnen in het dagelijkse nieuws gevonden worden. Mensen. Sinds 1945 hebben vele mensen, en vooral jongeren, zich vragen gesteld over het gebruik van geweld in internationale betrekkingen en weigeren zij oorlog te aanvaarden als een onvermijdelijk deel van het leven. Vredesbewegingen, betogingen en andere acties hebben hun invloed gehad op het regeringsbeleid. Het Internationaal Jaar van de Vrede zal alle volkeren in staat stellen om hun hoop op vrede te verwoorden. Studenten kunnen zich informeren over de activiteiten van het Jaar in hun eigen land en in de andere landen. Wat kan JIJ doen om te helpen? Uw studenten kunnen beslissen hoe zij zullen deelnemen aan deze wereldwijde viering. Sommigen zullen meer willen leren over het vredesproces. Zij kunnen een vraaggesprek houden met mensen die hun herinneringen over het einde van Wereldoorlog II verhalen. Indien mogelijk, kunnen zij ook praten met soldaten die deel uitgemaakt hebben van de V.N.-vredesmacht. Zij mogen eveneens een overzicht maken van het internationale vredesprobleem. Vervolgens zouden zij hun eigen ideeën naar voren kunnen brengen door middel van toneelstukken, tentoonstellingen, kunst, plechtigheden of zelfs internationale jeugdbijeenkomsten. Zij kunnen onrechtvaardig of agressief gedrag veroordelen, acties aanklagen die de wereldgemeenschap aantasten en hun krachten bundelen om een beter leven voor allen op te bouwen. HOE: aanpak en methodes In de laagste klassen kiest men voor een affectieve aanpak en methode, voor de hogere klassen geeft men de voorkeur aan onderzoek en acties. Positieve aanpak Vele leraars verkiezen een positieve aanpak. Zij zijn tot de bevinding gekomen dat de gruwelen van de oorlog de angstgevoelens van de kinderen nog benadrukken, daarom doen zij een beroep op het verleden en gaan de ontwikkeling na van vreedzame samenlevingen. De zoektocht naar vrede en gerechtigheid is even boeiend en heroïsch als veldtochten dat vroeger waren. De studenten kunnen hun aandacht schenken aan het levensverhaal van vroegere en huidige vrijheidsstrijders. Er zou wetenschappelijk onderzoek kunnen verricht worden naar de pogingen van een groep om angst- en haatgevoelens te overwinnen en om in goede verstandhouding samen te leven. Wanneer mensen op de hoogte zullen zijn van deze acties en van de V.N.-activiteiten, zullen zij vrede beschouwen als een continu en dynamisch proces dat moet leiden tot een eerlijke en eensgezinde wereldgemeenschap. Gebruikmaking van levenservaring Een van de beste middelen om het gedrag en het functioneren van een groep te onderzoeken is de lokale gemeenschap. Jonge mensen zijn zich bewust van discriminatie en geweld. Zij kunnen bevestigen dat de goedkeuring van medeburgers de beste stimulans is voor « goed gedrag ». Zij kunnen verder trachten te begrijpen hoe de V.N.-gemeenschap werkt door de plaatselijke gebeurtenissen onder de loep te nemen en door een oplossing te zoeken voor echte of gesimuleerde situaties. Realisme Het is niet alleen van belang om een positieve houding aan te nemen tegenover de prestaties van de V.N.; ook de moeilijkheden en onzekerheden waarmee men in de toekomst zal geconfronteerd worden, zullen op een eerlijke en realistische manier moeten benaderd worden. Vrij van illusies. Het onderricht over de vrede kan simplistisch worden. In hun poging om het onderwerp toegankelijk te maken of om de vrede als een wenselijk iets af te schilderen, stellen sommige leraars vast dat illusies ontstaan. Kinderen fantaseren dat vrede een oplossing is voor alle ellende in de wereld, een zonnige tijd waarin iedereen van iedereen houdt; sommigen veronderstellen dat er pas vrede kan zijn als de menselijke natuur verandert. Dergelijke mythen scheppen onrealistische verwachtingen, die ontgoochelingen en cynisme tot gevolg hebben. Kritisch bewustzijn. Kinderen en ook volwassenen zijn vaak blind voor de daden van hun eigen samenleving. Soms kunnen geschiedenislessen of sociaal onderricht onbewust vroegere acties minimaliseren of rechtvaardigen. Acties die in het verleden aanvaardbaar waren maar nu in de hele wereld veroordeeld worden. Jonge mensen moeten zich bewust zijn van de donkere zijde van de geschiedenis, van de vooruitgang die er geboekt is wat betreft het uitbannen van deze praktijken, en het werk dat er ons nog te doen staat. De toekomst. Studenten kunnen een raming maken van de tijd en inspanningen die nodig zijn voor de overgang van een competitieve naar een eensgezinde samenleving. Het werk is wereldomvattend en complex; er zijn daarenboven speciale bekwaamheden voor nodig. Er zou volledig beroep moeten gedaan worden op de wereldinstelling voor de vrede – de Verenigde Naties. Studenten moeten inzien dat ondanks alle vooruitgang de toekomst nog steeds onzeker is. Eigenbelang op korte termijn kan de positieve trend vertragen. De jeugd moet nochtans niet wanhopen. In plaats daarvan moeten regeringen en volkeren hun verbintenissen hernieuwen en hun krachten verdubbelen om een betere wereld op te bouwen. Vrede en wapenbeheersing zijn ook met elkaar verbonden. Totale ontwapening is uiteindelijk nodig om een vreedzame wereld tot stand te brengen. In het vooruitzicht van ware vrede is het opslaan van zowel nucleaire als niet-nucleaire wapens voorbijgestreefd. « Voorbereiding op een leven in vrede » houdt de erkenning in dat het opbouwen van de vrede een langdurig proces is dat de betrokkenheid van alle volkeren ter wereld vraagt. Vrede en ontwikkeling staan met elkaar in verband. Vrede is een essentiële voorwaarde voor ontwikkeling. Een betere samenwerking kan bijdragen tot de sociale en economische vooruitgang in de wereld. Bronnen Ideeën en materiaal speciaal bedoeld voor onderricht in scholen: — « World Concerns and the United Nations: Model Teaching Units for Primary, Secondary and Teacher Education » DPI/746/Rev. 1, E.86.1.8 ISBN-1-100292-3 01200P — « The United Nations at Forty – a foundation to build on », DPI/865 — « Development Forum », Vol 14, No 1, Jan./Feb. 1986, No 4, April 1986 — « Basic Facts », DPI/869, Sept. 1985 — DPI, Radio and Visual Services Films: Films over: Vredesmachten — The Man in the Middle 26 min-color, 1982 — A Day in June: Disengagement in the Golan 27 min-color, 1975 — Soldiers in Sinai 27 min-color, 1975 — UN Emercency 27 min-color, 1973 Ontwapening — BOOM — The Big If 9 min-color, 1982 — Nuclear Countdown 28 min-color, 1978 Vrede en Veiligheid — In the Minds of Men 30 min-color, 1982 — Overture –min-black-white, 1958 Deze brochure werd opgesteld door Education Information Programmes. Wij verwachten commentaar, suggesties en uw relaas over het onderricht betreffende de V.N. in uw school op onderstaand adres: Education Information Programmes Department of Public Information United Nations Headquarters N.Y., New York 10017 De Nederlandse versie van deze lesbrief werd verzorgd door het .N.-Informatiecentrum te Brussel, het Commissariaat Generaal voor Internationale Culturele Betrekkingen en het Ministerie van Onderwijs. * Eervolle vermelding Internationale Wedstrijd Veertigste verjaardag van de Verenigde Nateis ** Tentoongesteld door het Internationaal Auschwitz Comité en het Pools Rijksmuseum van Auschwitz. Gesponsord door het V.N.-Centrum voor de Mensenrechten.
Physical description:papier
geheel: hoogte, 83 cm
geheel: breedte, 56 cm