af005631: FoGI, Forum voor Gelijkberechtiging en Interaktie. Het FoGI: gemeenschappelijkheid, gelijkberechtiging & interaktie

Affiche uitgegeven in 1994 door het Forum voor Gelijkberechtiging en Interaktie (FoGI) voor hun visietekst. FoGI, Forum voor Gelijkberechtiging en Interaktie. Het FoGI: gemeenschappelijkheid, gelijkberechtiging & interaktie. In 1974 werd de islam officieel erkend als Belgische eredienst. Desonda...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Reference code:af005631
By: Forum voor Gelijkberechtiging en Interaktie (FoGI) (uitgever)
Type: affiche
Date:1994-1994
Subjects:
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!

Reserveren

Description
Summary:Affiche uitgegeven in 1994 door het Forum voor Gelijkberechtiging en Interaktie (FoGI) voor hun visietekst. FoGI, Forum voor Gelijkberechtiging en Interaktie. Het FoGI: gemeenschappelijkheid, gelijkberechtiging & interaktie. In 1974 werd de islam officieel erkend als Belgische eredienst. Desondanks is de verhouding tussen autochtone meerderheid en allochtone moslimminderheid, in ons land, al jarenlang verstoord. Dat uit zich bv. in tal van inbreuken op de godsdienstvrijheid van moslims (m.b.t. religieuze feesten, begrafeniswijze, enz.) en het uitblijven van een aanvaardbare regulering van knelpunten zoals het statuut van de islamleerkrachten en de wettelijk voorziene betoelaging van de eredienst; ook in de periodiek aanzwellende negatieve berichtgeving in de media over de islam en de islamitische landen; in regelmatig opduikende kleinere of grotere konflikten in het onderwijs (diskriminatie, de “hoofddoek”, e.a.); in het systematisch stigmatiseren van islamitische expressievormen en waarden als zogenaamde obstakels voor een vlotte “integratie” van de allochtonen, enz. Deze verstoorde verhouding geeft aanleiding tot een als maar moeilijker wordende dialoog tussen de diverse bevolkingsgroepen in de samenleving. Het Forum voor Gelijkberechtiging en Interaktie (FoGI) stelt zich tot doel nieuwe werk- en organisatievormen te ontwikkelen die dialoog en uitwisseling op voet van gelijkheid centraal stellen en die als dynamisch uitgangspunt hebben dat moslims en niet-moslims, allochtonen en autochtonen gelijkwaardige leden zijn van dezelfde, pluralistische samenleving – zodanig dat verscheidenheid aanvaard wordt als een positieve faktor van wederzijdse verrijken in ontvoogding. Belgen en allochtonen vormen een gemeenschap die op dezelfde plaats verblijft, een groot aantal waarden, belangen en behoeften gemeenschappelijk heeft, een stuk gemeenschappelijke geschiedenis deelt en participeert aan gemeenschappelijke maatschappelijke, politieke, ekonomische en kulturele ontwikkelingen. Het traditionele, stereotype idee, bijgevolg, van twee, aparte gemeenschappen, elk met totaal verschillende waarden, tradities, enz., moet worden vervangen door het idee van gemeenschappelijkheid binnen één en dezelfde samenleving. De gewenste “integratie”, anders gezegd, kan niet louter de zgn. migranten betreffen als “vreemde eenden in de bijt”, maar vereist integendeel de transformatie van de Belgische samenleving in haar geheel. Het konkreet gestalte geven aan deze visie moet verlopen via regelmatige vormen van open dialoog en gedachtenwisseling, interaktie en overleg, binnen een forum dat geen taboes of exklusieven hanteert maar alles bespreekbaar stelt in een geest van wederzijds respekt. Als konkrete objektieven kunnen o.m. naar voren worden geschoven: (a) De ontwikkeling van een andere visie op het zgn. migrantenvraagstuk, gebaseerd op de gemeenschappelijkheid die het samenleven, kenmerkt van autochtonen en allochtonen, en binnen het kader van een nieuwe visie op de samenleving in haar geheel; (b) Het funktioneren als een draaischijf of kritische toetssteen voor opvattingen die leven bij de leden, en het zoeken, via diskussie, naar een reële synthese ervan; (c) In het zgn. migrantendebat maar ook in de brede maatschappelijke diskussies krijgen kritische opinies van allochtonen zelden publiek spreekrecht; “het echte maatschappelijke debat, waaraan ook grote groepen migranten deelnemen komt (daardoor) niet aan de oppervlakte” (Blommaert & Verschueren): het FoGI maakt de “inbraak” van kritische allochtonen in het publieke debat tot één van zijn prioriteiten. Deze en andere objektieven moete bijdragen tot de verwezenlijking van de meer algemene doelstellingen van het FoGI: in de eerste plaats het afdwingen van de reële gelijkberechtiging van islam als erkende godsdienst en de afbouw van de diskriminaties waarvan moslims in ons land stelselmatig het slachtoffer zijn. De werking van het FoGI moet er vervolgens ook toe bijdragen dat islam en islamitisch denken worden heropgenomen in de Europese intellektuele en geestelijke kultuur waaruit ze sedert de Reconquista op gewelddadige manier werden losgerukt: de islam moet zijn volwaardige plaats krijgen als een Europese levensbeschouwing en traditie, naast christendom, judaïsme, vrijzinnigheid, e.a. Verrijking van dat Europese denken door de (her)ontdekking van de islam, enerzijds, en konfrontatie van die islam met de zgn. moderniteit, anderzijds, verschijnen daarbij als twee komplementaire, dialektische bewegingen. Organisatorisch: de “Initiatiefgroep” (IG) die het FoGI stuurt, diskussiethema’s voorbereidt en nuttige initiatieven neemt, is paritair samengesteld (moslims / niet-moslims). De vergaderingen van de plenaire of “Grote Groep” (GG) hebben maandelijks plaats, in Antwerpen of Gent. Elk lid wordt geacht de werkingsprincipes van het FoGI te aanvaarden, nl.: gemeenschappelijkheid, gelijkberechtiging en interaktie. De jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage bedraagt 500 F (250 F studenten en werklozen); leden ontvangen de FoGI-Nieuwsbrief. Voor meer informatie (cf. de Basistekst van het FoGI) kan je je wenden tot het sekretariaat (gelieve 3 postzegels voor verzending toe te voegen, a.u.b.). Forum voor Gelijkberechtiging en Interaktie. Sekretariaat: Herman De Ley, Scheurestr. 7, 9850 Landegem. Tel. 09/371.94.38. E-mail: herman.deley@rug.ac.be. Penningmeester: Cemal Çavdarlı, Warandestraat 45, 9000 Gent. Rek.: 671-1743499-92. Co-voorzitters: Jan Blommaert (Antwerpen) & Rajae Slaoui (Gent).
Physical description:papier
geheel: hoogte, 42 cm
geheel: breedte, 29.5 cm